Метали для космічних технологій

За останні роки космос знову став тим, про що все частіше говорять. Про нього говорять скрізь - в новинах, газетах, по радіо і, зрештою, просто вдома на кухні.

І варто зазначити, що говорять зовсім не даремно. Людство в черговий раз звернуло пильну увагу на небеса і намагається дотягнутися якщо не до зірок, то до сусідніх планет вже точно. Однак якщо хтось думає, що мова сьогодні піде про щось астрономічному, то він помиляється, мова піде трохи про інше, про металах і сплавах.

Думаю, не варто зайвий раз нагадувати, яке значення мають досягнення металургів у справі розвитку космічної програми людства. А ось поговорити про те, що освоюючи космос, перед металургією відкриваються нові технологічні можливості, не тільки можна, а й треба. Про які можливості йдеться? Так все і так зрозуміло - в невагомості змінюються не тільки процеси течії рідин, але й процеси теплопереносу, а отже, з'явилася можливість використовувати нові, які раніше не випробувані способи отримання та переробки металевих матеріалів.

Так, наприклад, під дією поверхневого натягу, розплав приймає форму кулі і вільно зависає у просторі. Як свого часу показали радянські та американські дослідження, розплавлений метал (мідь), за 3 секунди перетворюється на кулю, яка в діаметрі становить 10 сантиметрів. Однак цікаво не це, а те, що метал в результаті не забруднюється ніякими домішками, що в земних умовах зробити практично неможливо.

Метали для космічних технологій

Далі отриманому кулі надають необхідну форму за допомогою електричних і магнітних полів. Інтерес представляє ще один експеримент американців, завдяки якому вдалося дізнатися, що в глибокому космосі деякі матеріали просто-напросто випаровуються. В основному це кадмій, цинк і сплави магнію. А найбільш стійкими металами виявилися вольфрам, сталь, платина і як не дивно, титан.

Власне, саме титан найбільш всього заслуговує на увагу. Справа в тому, що титан на сьогоднішній день є одним з найважливіших конструкційних матеріалів. Пов'язано це в першу чергу з поєднанням легкості цього металу з міцністю і тугоплавкістю. Ні для кого не секрет, що на основі титану було створено безліч високоміцних сплавів для авіації, суднобудування і ракетної техніки. Наприклад, дуже цікавою властивістю володіє сплав титану з нікелем, який практично в прямому сенсі «запам'ятовує» свою форму. І якщо на холоді виріб з даного сплаву можна стискати в невеликий куля, то при нагріванні, матеріал знову набуває первісний вигляд.

Метали для космічних технологій

Дізнаючись все більше про властивості металу в космосі і пізнаючи нові металургійні можливості в отриманні виливків, деякі бізнесмени забігають вперед у своїх міркуваннях не тільки на словах. Ще письменники-фантасти начебто Айзека Азімова згадували у своїх творах реалізацію видобутку копалин ні з рідної Землі, а з астероїдів. Цю ідею довгий час виношували і обговорювали, вважаючи, що видобуток в космосі є свідомо не вигідним справою. Однак скільки людей, стільки й думок, тому буквально рік тому стартувала нова космічна програма фонду X-Prize на чолі з Пітером Диамандис, який вважає, що вигоді бути. І нехай здобиччю металів відразу займатися X-Prize не планує, проте він, можливо, стане справжнім піонером. Більш докладно про задум Діамандіса можна прочитати, просто клікнувши сюди.